Vena cava syndrom

Bilden kommer från google.
 
Vena cava syndrom är något jag tror jag haft alla 3 graviditeter. Hade det garanterat med August. Kan inte ligga på rygg. Mår illa och känner mig konstig. Fick förklarat när jag väntade August att det heter "vena cava syndrom" och det är något jag redan känner av. Dock stör det mig inte då jag inte har problem att ligga på sidan =) När jag väntade August och fick ligga på ryggen för att göra ultrljud började jag t o m kräkas. Någon mer som känner av det här?
 

Yr av att ligga på rygg

Om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärl, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för vena cava syndrom och innebär att blodtrycket sjunker. Om man får dessa symtom bör man undvika att ligga på rygg och i stället ligga på sida eller i sidoläge./från vårdguiden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0