Förlossningen 30 Juli

Det hela började lite smått med "förvärkar" på natten till onsdag , hade haft såna förut men dom var lite envisare denna gång. Dessa avtog under natten och morgonen efter sov jag till typ halv tolv.

Runt 14.00 låg jag i soffan o glodde på tv men så kände jag något i magen jag sa till Henrik att jag tror att jag fick en pyttepytteliten värk. Sen kände jag hur det blev varmt och jag fick skynda mig till toaletten och kunde då konstatera att vattnet hade gått oj oj vilken känsla jag och Henrik bara titta på varandra, nu visste vi ju att bebis snart skulle komma =) och jag ringde till förlossningen och berättade att vattnet gått och det. Om inte värkarna kom igång så skulle vi komma in till kl. 19.00.

Vi började styra med lite saker som vi ville ha färdigt packade det sista i bb-väskan och donade. Henrik stack iväg och köpte pizza. Mina värkar startade under den här tiden men var fullt hanterbara. När vi var klara med saker o ting la vi oss framför tv:n ett tag och jag fick andas egenom lite värkar men dom kom inte så tätt så vi siktade på att åka in till kl.19.00.

Runt 18.00 gav vi oss iväg Henrik tog ut pengar och nu hade vi börjat klocka värkarna som kom med ca 5-6 minuters mellanrum. Jag andades egenom värkarna och emellan värkarna var det ganska lugnt.

När vi kom till förlossningen konstaterade även dom att det var vattnet som gått och dom kopplade mig till en ctg kurva. Eftersom att jag hade 3 veckor kvar till beräknad förlossning frågade ja om hon var redo o komma ut och dom sa att det var hon men att en del kan få lite svårt med sugandet, men så behövde det inte bli (och för oss funkar ammningen bra). Nu började värkarna kännas mera.
När kurvan var klar så verkade det som att vi skulle få stanna kvar i alla fall och inte bli hemskickade vilket var skönt.
Henrik gick till bilen för att hämta våra grejer och jag stod upp när värkarna kom då det kändes bäst.
När Henrik kom tillbaka testade jag med en varm dusch som smärtlindring och tyckte att det underlättade att sitta där en stund. Efter ett tag bestämde vi oss för att äta men jag kunde inte men Henrik värmde en paj och så hämtade vi en riskudde med. Nu började värkarna kännas rejält och vi sa till kvinnan som tagit emot oss att det kanske började bli dax för en "koll"  och smärtstillande.
Hon sa att nattpersonalen skulle komma vid 22.00 ungefär och de kunde kolla mig.

Nu hade vi alltså varit på förlossningen i ca 3 timmar och när nattpersonalen kom så kollade dom hur mycket jag hade öppnat mig. Jag kände mig så glad när hon sa att det hänt grejer och att jag var öppen 5 cm =) Nu fick jag pröva lustgasen men det dröjde inte länge tills jag ville epidural och efter en liten stund kom narkosläkaren och satte epiduralen.Nu var värkarna riktigt täta så det var lite klurigt för honom att sätta den men på andra försöket gick det. Nu började det att trycka på så då kolla de mig igen och här hade det gått undan för var jag öppen hela 9 cm. Bedövingen funkade bra så värkarna blev mer hanterbara och de sa åt mig att jag inte skulle krysta ännu. Efter ett tag fråga de om jag kunde trycka på lite och det kunde jag så nu började jag krysta, barnmorskan sa att hon kunde se håret på bebis huvud och ca en haltimme senare låg våran vackra lilla Signe på mammas bröst. Detta var en helt fantastisk upplevelse och så underbart Henrik var ett enormt stöd och helt fantastisk. Kl.01.20 på torsdagen föddes hon. Så söt och så underbar !


 Bjuder på ett leende mellan värkarna =)


Står upp innan lustgasen efter det sitt/låg jag tills det var klart.

Snart hemfärd från BB.

Nu har vi varit hemma i fem dagar och allt känns så fantastiskt.

Ha det fint !

Kommentarer
Postat av: Thina

Så snygg du är i "klänningen". :P

2009-08-05 @ 22:11:30
URL: http://tejjna.blogg.se/
Postat av: Jennie

Hehe jättesnygg.Den var helt otroligt skön i alla fall =)

2009-08-06 @ 08:01:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0