Förlossningen-Iris

Förlossningberättelse-Iris

Jag hade haft en del förvärkar veckorna innan hon föddes. Med de andra barnen hade det startat med vattenavgång. Jag tyckte det var svårt att veta när man skulle behöva åka in denna gången. Jag hade flera veckor tidigare varit på kontroll på förlossningen efter en halv dag med förvärkar men det var bara träning den gången som tur var men såna förvärkar hade jag titt som tätt efterföljande veckor. När det startar med vattenavg vet man ju att nu är det på gång på riktigt och jag misstänkte nog att det var så det skulle starta även denna gång.

Jag höll igång ganska bra innan hon föddes. Var ganska pigg ändå och inte så värst ont i kroppen. Onsdagen innan hon föddes ordnade jag med barnvakt och gick på biodate med maken. Tanken på att det kunde starta närsomhelst var så spännande.

 

Jag boade även en del om dagarna och ville ha det extra fint här hemma.

Så kom fredagen och jag och barnen gick på sagostund på bibblan. Jag var även och köpte såna automatiska ljus som tänder sig själva som jag tänkte blev mysigt nu på kvällarna . Fredagen fortsatte som vanliga fredagar och hade lite smått förvärkar som jag inte helt ovanligt haft senaste tiden. På kvällen tog jag en promenad med Signe i vagnen och vi tittade på den starka fullmånen. När vi kom hem och bägge barnen var lagda åt vi pasta och skinksås som jag fick akut craving på så jag handlade ingridienser och ställde mig och lagade det på kvällen och tittade på tv:n och pratade om hur mycket vi längtade efter Iris. Sen gick vi och lade oss att sova. Henrik sa skämtsamt innan vi somnade att "Väck mig när vattnet går". Fullmånen var som starkast 01.30 den natten. 01.45 vaknar jag av att det blir varmt upp på ryggen precis som när vattnet gick med August. Yes vattnet gick! Jag väckte Henrik och berättade. Henrik trodde att jag skojade men icke. Nu förberedde jag mig att lyssna på kroppen för jag hade ju en känsla av att det kunde gå fort. Jag ringde fortfarande sittandes i sängen till förlossningen och säger att vattnet har gått och att färgen är bra och att inga värkar direkt men lite molande. Barnmorskan där ger mig en tid till klockan 16 senare på dagen om det inte drog igång före. Jag sa till Henrik att jag går ner och fixar lite och ser vad som händer. Hade även ringt mamma och förvarnat lite. Hon skulle komma till oss och passa barnen. Jag tände mina fakeljus,satt lite vid dator och klinkade på mobilen och donade. Jag kände att det började kännas i magen. Jag ringde upp till Henrik i sovrummet och sa att jag tänker ringa förlossningen och säga vi ska åka in. Än så länge gjorde inte värkarna speciellt ont men jag vet att när dom börjat kännas ordentligt kan det gå fort och föda i bilen var inget jag kände för i första taget. Ringer efter mamma och även förlossningen. Barnmorskan var lite bekymrad över att vi skulle komma in för tidigt och bli hemskickade men jag stod på mig och sa att då får ni skicka hem oss eller så åker vi till svärföräldrarna som bor i närheten. Jag klockade inte värkarna utan kände bara att in på en koll ska vi! Ok kom ni sa barnmorskan. Henrik bryggde kaffe som vi drack ihop med mamma. Värkarna började bli kraftigare och jag kände mig uppspelt då det verkligen verkade vara på gång. Klockan var nog ca 02.30 när jag ringde förlossningen. Jag passade på att sminka mig. Henrik skulle ju filma förlossningen och jag ville se fräsch ut på filmen. Henrik gick ut och startade bilen och satte i babyskyddet. Fullmånen lyste starkt och luften var kall  och frisk. Sista packningen åkte ner i väskan och jag tog en bild och la ut på facebook att vi nu skulle åka till förlossningen då jag visste att folk gärna ville veta. Klockan var nu 03.30 och jag kände att nu är det nog hög tid att åka. Jag hade kollat till mina andra små liv och vi sa hej då till mamma och sa att vi skulle höra av oss när vi visste mer. Nu började värkarna ta i rejält men fortfarande full kontroll och jag andades igenom värkarna och däremellan sjöng jag med till musiken i bilen och försökte känna bebisens sparkar. Vi tog det lungt in och inte var det mycket trafik ute på vägarna. På natten är inte vanliga entrèn öppen så vi skulle få komma in via akuten. Henrik frågade om han skulle släppa av mig där men jag sa att bara jag kan stanna upp vid värkarna så var det ju lungt att gå den biten. Färden mot sjukhuset var skämtsam och pirrig. Vi skämtade mellan värkarna som nu kom ganska tätt och skojade om att det kändes som en hinderbana där vi gick mellan bommar och räcken på väg mot förlossningen. Vi ringde på klockan och en bm skulle komma och hämta oss nere vid akuten. Jag tog en värk vid akuten och Henrik masserade i svanken. Jag sa till så fort värken var över att han skulle spara på krafterna för att han kanske hade mycket massage framför sig att ge. Barnmorskan som tog emot oss och sa att om jag hade värkar var det helt ok att stanna upp och ta dom. På vägen upp mot förlossningen pratade vi om att det var kallt ute och jag undrade om dom hade extra mycket pga fullmånen. Det var ganska lungt sa hon.

Vi blev mottagna av barnmorskan som jag pratat med i telefon. Jag fick lämna urinprov och hoppa upp i sängen. Klockan var när jag blev inskriven 04.19. Så fort ctg:n kom på small det till och värkarna som varit ganska hanterbara gjorde nu väldigt ont. Ja fick ganska snabbt hjälp att komma i en förlossningsoutfit. Jag låg i sängen och värkarna kom tätt vad jag kunde se på ctg:n. Jag var 4 cm öppen och nästa bm kom in. Jag började böna och be om epidural, lustgas fick jag nånstans i vändningarna här och den andra bm som kom in rummet kände hon med. 5-6 cm öppen jättemjuka kanter. Dom trodde inte jag skulle hinna få epidural. Snälla bad jag. Dom tittade på varandra och skakade på huvudet. Jag hörde dom säga till varandra att hon kommer inte hinna få den. Då kände jag att jag inte låg bekvämt i sängen.Dom föreslog att jag skulle upp på knä och hänga på ryggstödet. Det lät bra. Jag rörde mycket av smärta i värkarna men nu hängde jag över ryggstödet och drog lustgas för fullt. Henrik såg till att jag fick i mig vätska. Jag bad honom vara beredd med filmkameran. Vi var ett bra team och det märktes att vi gjort detta tillsammans tidigare. Barnmorskan frågade om det tröck på precis innan jag kom upp knä men jag hade svårt att veta. Dom pysslade med lite administration och ctg och jag stod där och andades lustgas. Sen kände jag hur huvudet trängde ner och var på väg ut. Jag skrek "NU KOMMER HON!" Barnmorskorna fnittrade och skyndade fram till sängen. Henrik tog lustgasen när jag skulle vända mig och jag blev nu av med den. Barnmorskarna började prata med en allvarligare ton och det var nog så att dom ville coacha så att jag inte skulle spricka. Jag blev nervös att det var något med bebisen och skärpte till mig och tog i extra hårt men då ber dom mig flåsa. Henrik hann att filma när jag krystade och barnmorskorna försökte hålla emot lite när huvudet kom men ut kom hon i full fart och skrikandes för full hals och med handen på kinden. Efter endast 32 min varav 4 min krystvärkar. Klockan 04.51 föddes finaste Iris. En riktig drömförlossning! Jag fick inga bristningar och moderkakan kom ut lätt. Vi hade sen avnavling och Iris började visa tecken på att hon ville amma ganska snabbt. Vågen visade 3010 gram och 48 cm lång, hatt mått 33 cm. Hon föddes i v.38+0.

Jag och Henrik spenderade dagen på bb. Vi skulle egentligen haft tidig hemgång men Iris var lite gul så till kvällen åkte Henrik hem till barnen och jag och Iris fick komma upp till specialbb där dom höll koll på det gula. Dagen efter var värdena bättre och jag och Iris kunde komma hem till home sweet home

Sagostund på på bibblan fredag förmiddag.
 
Strax innan vi åker mot förlossningen och 1 timme och 22 min innan hon föds.
 
 
Iris & mamma.
 
 
Iris med pappa.
 
 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0