Hemlagat vs burk

Jag tycker det är kul att laga mat. Något jag tycker är lite svårt är barnmat..Inte att laga mosad potatis o vitlök , koka morötter osv .Hur svårt kan det vara?? Att få barnet att äta det är en annan femma.Mina barn äter bra. Signe är en riktig mellistjej hon gillar frukt och mackor (jag bakar numera eget bröd) och majskrokar och sist men inte minst russin. August brukar få börja dagen med gröt..Numera är det nestleès äpplegröt som slinker ner..Däremmellan nån flaska semper havrevälling ca 200 ml. Sen är det lunch...Någon purè blir det då.. Efter det välling igen..Emellan dessa mål är det välling. På kvällen får han gröt och sen sövs han med en flaska välling i sängen.


Sen att frysa in mat och tina?? Då borde det ändå vara mer näring kvar i burkmaten.Ni som lagar egen..Lagar ni verkligen ekologisk näringsrik mat??!  I såna fall hur gör ni och hur mycket äter ert barn?! Kom gärna med recept och dylikt..
 Jag menar då en varierad smakrik kost utan att behöva micra maten.

Ha en fin kväll!






Kommentarer
Postat av: Ida

Melker äter numera nästan vara "vår" mat. Jag

Försöker undvika att salta salta för de kan vi "vuxna" alltid göra efteråt... Sen tillsätter jag en klick extra smör till hans mat och grönsaker har vi i princip alltid då jag anser de viktigt för barnen och oss :) Sen kör jag några varv med stavmixern så de blir i princip helt puréigt :) funkar kanon. Ibland tar jag undan en portion om han inte har "mat" tid just då o värmer i micron sen, precis som en burk :) Kokar även havregrynsgröt nästan varje morgon som han äter när jag mixat den, då gärna med någon fruktpuré på burk på... Funkar kanon... Stavmixern är min bästa vän och jag slipper tänka på att alltid köpa burkmat... Sen slinker de ner en burk mellan varven med men jag tror att "lär" man dom att äta "vanlig" mat tidigt så blir de lättare sen... Men jag dömer ingen för jag körde nästan bara burkar till Milton, nu tycker jag nog de är enklare med "vår" mat :)

Så söta Era barn är!

Kram Ida

2011-09-17 @ 00:43:22
URL: http://fruskoglund.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag gör allt själv till Alma. Har provat burk men det är fy och tvi från hennes del. Jag är lite "anti" burkar men kan tänka mig att slänga med en burk om vi ska iväg ngnstans. Detta är nog pga näringsinnehållet. Om man gör morotspuré t.ex blir den mkt mer smakrik, färgglad och tjockare än den man köper som är mkt sötare och mer vattnig. Men det är ju en smaksak. Och jag håller med min syster att stavmixern är bästa vännen. Sen kör vi med gröt och till det gör jag olika bärpuréer. Vi fick en jättebra bok från BVC med massa recept från alla åldrar. Är det ngt särskilt du vill de ska äta så kan jag skicka ett recept. Finns riktigt bra fiskrecept=) Lycka till med maten! Kram kram

2011-09-17 @ 09:27:15
URL: http://ammemmsan.blogg.se/
Postat av: Thina - Gott weiß ich will kein Engel sein

Tvåan var också bra. :) Den borde du se om du gillade ettan. :)

kram

2011-09-17 @ 13:00:57
URL: http://tejjna.blogg.se/
Postat av: Elin - Albins Mamma

Ah okej..

Vad jobbigt det måste varit för er med operation å så =/

2011-09-17 @ 13:21:37
URL: http://elinpantsar.blogg.se/
Postat av: Annika

Vi körde burkar rakt av med alla tre när de var mindre. När de var runt 9 månader kunde de äta vår mat utan att vi behövde mixa den, var bara att skära i små bitar så fick de plocka med den (och så hjälpte vi till med en sked här och där :-)). Tänk bara på det här med saltet. Barnmatsburkar från 12 månader innehåller salt, innan dess finns det inget tillsatt salt alls (och väldigt, väldigt lite över huvud taget).



Jag har hört att industrigröt ska vara bättre än hemlagad vad gäller näringsvärde, men det vet jag inte hur det är med egentligen ;-).

Lycka till!

Kram Annika

2011-09-17 @ 18:50:07
Postat av: Jennie

Tack Annika...Jepp har koll på saltet.:August har inga tänder ännu så han behöver rejält mosad mat. Jo men det blir nog bra o blanda lite hemlagat o burk..Gjorde jag med Signe också=) Kram kram

2011-09-17 @ 20:19:27
URL: http://kampan.blogg.se/
Postat av: felicia - 19 år och mamma

Maja har inte velat äta min egna mat.. Tidigare åt hon burkmat jättebra, men nu duger tydligen inte det heller längre!

2011-09-18 @ 16:39:45
URL: http://ettheltnyttliv.blogg.se/
Postat av: Luva

Det hela handlar väl till syvene och sist ändå om råvarornas kvalitet. Är råvarorna bra så smakar det bra och innehåller rätt näring. Jag skulle själv aldrig köpa argumentet att burkmat är bättre än hemlagat. Man har ingen som helst koll hur maten i burken är tillagad. Man får lita på helt okända människor som enbart är intresserade av att sälja sin produkt helt enkelt. Och att någon reklammakare "säger" att det är nyttigare ger inga garantier för att det verkligen är på det viset.

Och ingen näring försvinner av själva mikrovågsugnen arbete. :) Mikron är tvärtom ett bra redskap. Det är den höga värmen som tar död på näringsämnena, men det händer även när man kokar och steker för länge. Lagom är bra. :) Så kör på Jennie. Du gör inga som helt fel som försöker själv. :)

2011-09-19 @ 10:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0