Privat UL

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda17316.pdf


Länken ovan handlar om att upptäcka diafragmabråcket redan under graviditeten. Att det ger förutsättningar till bättre vård för barnet.

I vårt fall upptäcktes inte bråcket på RUL enligt RUL var allt som det skulle. Som tur var så gjorde vi ett privat 3d-UL med Signe vilket vi ville även med August och då såg man att det inte stod helt rätt till men det tog hela 2 UL-undersökningar till innan man stall rätt diagnos. Högersidigt kongenitalt diafragmabråck. Drabbar 1 på 1500 barn och på 1 av 10 diafragmabråck sitter det på högersidan. Glad att vi åkte på det där 3d-Ultraljudet så att August fick dom bästa förutsättningar till bra vård som man kunde ge honom och vården han fick ska jag säga har imponerat mig enormt. Så duktiga dom är!

Ha det fint!


Kommentarer
Postat av: Natasja

1 på 4500 barn har de sagt till mig. Eller 1 på 5000 barn har jag med hört, men aldrig så lågt som 1 på 1500 barn.



Helt galet att man inte såg det på rul egentligen.

Jag gjorde med 3d ul, men då visste jag redan, men jag fick lungmått och vikt uppskattning och kunde känna mig trygg med att jag hade bilder och video på henne om hon skulle dö.



Kram

2011-04-04 @ 21:39:45
URL: http://blogg.aftonbladet.se/kampenforlivet
Postat av: Jennie

Hej. Jag har också hört att det är ovanligare men i häftet från Karolinska jag fick stod det 1 på 1500. Statistiken nog hänga på i vilket land man bor med. Vissa länder är ju så fattiga så där kanske man inte ens upptäcker det.



Ja antagligen så åkte organen upp i bröstkorgen ganska sent. Så kan hända att dom låg där dom skulle på RUL. Vet att hon kollade noga då hon hade en student med sig i rummet.



Det blir ju så fina bilder på 3d. August ansikte fick jag se i 3d 2 gånger till sen. Kan tänka mig att var för att se att läppen var hel men vet inte.



Kram

2011-04-05 @ 04:39:01
Postat av: Mamma till William och prinsessan i magen

Sitter med tårar i ögona och tycker att du/ni är så starka som har varit med om så mycket jobbigt..Visste ni om det innan förlossingen att han led av det eller? behöver inte svara om du inte vill...kram kram

2011-09-07 @ 12:32:58
URL: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0